Mathems kylbil helt driven av el
Mathem har ett tydligt mål – framtidens transporter ska vara fossilfria. Sedan ett par månader körs Mathems leveranser med Renaults 100 procent eldrivna och specialbyggda lätta lastbil Master E-TECH Electric. Eldriften levereras av MVS.
Knäckfrågan i projektet var att separera de batterier som används för att ge energi åt bilens drift och de batterier som krävs för att driva skåpbilens kyl- och frysanläggning. Problemet löstes med lithiumjonbatterier och solpaneler på bilens tak som ger kraft åt kyl- och frysanläggningen. Tack vare den lösningen bibehåller både bilens räckvidd och livsmedlens kyl- och fryskedja.
För att driva kyl- och frysanläggningen används två MLI Ultra, en CombiMaster och en EasyView 5. Till skillnad från andra batterier är MLI Ultra säkerhetsklassade för att kunna placeras var som helst i ett fordon.
Kylaggregatet från Carrier Transicold drivs med eldrift helt utan påverkan på bilens motor eller batteri. Eldriften är framtagen av oss på MVS i samarbete med 570000 i Göteborg AB.