Att tänka på med Li-ion
Har du funderat på att byta till Li-ion batterier? Eller har du kanske redan hunnit köpa? Grattis till inköpet av framtidens batteriteknologi.
Även om det finns en hel del batterier på marknaden som kallar sig för drop-in-batterier är det ofta inte så enkelt som det låter eftersom det i ett system ofta finns fler komponenter än bara batteriet. Ett drop-in Li-ion batteri fungerar oftast alldeles utmärkt med en vanlig batteriladdare. Har du endast detta som laddningskälla behöver du bara se till att det är rätt avsäkrat och koppla ihop.
Ofta har du dessutom även en generator och en startkrets i båten eller bilen. Här kommer det som blir viktigt att tänka på. Om du har ett laddningsrelä mellan startbatteri och servicebatteri så är det viktigt att det har en strömbegränsning inbyggd (till exempel en ChargeMate PRO 40). Ett vanligt laddningsrelä slår nämligen ihop batteribankerna och Li-ion är av en kemi som tar emot laddning snabbt. En okontrollerad balansering kommer därför att ske. Det innebär att du sliter ut ström ur startbatteriet för att ladda Li-ion batteriet och på så sätt skadar det. Har du strömbegränsning är urladdningen begränsad och ingen extrem rusning kan ske. De vanliga laddningsreläerna klarar ofta inte för mycket ström och kommer i det här fallet att bränna sönder.
Ett Li-ion batteri har också en BMS eller skyddskrets som bryter när det blir obalans eller för djupt urladdat. Att köra en generator direkt mot ett Li-ion batteri som har brutit innebär att den inte får något motstånd. Kör du en generator utan motstånd kommer denna att gå extremt varmt och eventuellt bränna sönder. Har du en last på, det vill säga när generatorn levererar ström, kommer den bränna sönder.
Ett annat alternativ är att ladda med en DC/DC-laddare som skapar en helt egen laddningskurva anpassad för Li-ion. Det här alternativet är mer driftsäkert då du i princip skapar en egen dedikerad laddare för ditt Li-ion batteri.
Vi bygger ofta Li-ion system som har riktig snabbladdning och är integrerat, som till exempel på Volvo Ocean Race VO65-båtarna. Då använder vi en dedikerad generator på motorn med en regulator som pratar med Li-ion batteriet.