fbpx

Snabbladdning

Snabbladdare för elbil, lastbil & buss

I takt med att allt fler fordonstillverkare ställer om sin produktion till helt elektriska fordon ökar också kraven på att kunna snabbladda dem. För att kunna klara den omställning som transportsektorn står inför krävs möjligheter att på ett lättillgängligt sätt snabbladda bussar, last- och personbilar. Med våra snabbladdare kan vi skapa skräddarsydda och unika lösningar utefter behov och önskemål och på så sätt möta det ökade kravet på el som drivmedel.

Vi levererar kompakta, flexibla och kraftfulla snabbladdningslösningar som kan anpassas från 50kW till 400kW. HYC är pålitliga och säkra i drift och är, trots sin avancerade teknik, enkel att installera och kräver minimalt underhåll.

Våra snabbladdare

HYC50

HYC50

HYC50 är en DC-laddare med en kapacitet på 50 kW, eller 2×25 kW. Det är den första väggmonterbara snabbladdaren på marknaden som dessutom är V2G-redo.

HYC150

HYC200

HYC200 är marknadens mest kompakta och kraftfulla DC-laddare med laddningsmöjligheter från 100-200kW. Den är pålitlig i drift och kräver minimalt underhåll.

HYC300

HYC400

HYC400 är vår mest kraftfulla DC-laddare med laddningsmöjligheter upp till 400kW. Precis som de mindre storlekarna är HYC400 pålitlig i drift och kräver minimalt med underhåll.

Vill du veta mer om snabbladdning? Kontakta mig!

Kontakta oss för att få mer information om vår snabbladdning. Vi erbjuder även kraftfulla energilagringssystem › och batterisystem ›

Jonas Söderberg

Jonas Söderberg

AKTUELLT INOM SNABBLADDNING

Frågor & svar om snabbladdning

Med snabbladdning menas att ladda ett elfordons batteri på ett mycket snabbare sätt än det traditionella sättet. Vid snabbladdning använder man en högre effekt och kraftfullare laddningsenheter, och på så sätt kan man snabbt ladda upp fordonet för längre resor. Detta gör snabbladdning till en effektiv lösning för de som vill kunna ladda snabbt och säkert.

Snabbladdare används i första hand som stödladdning vid korta stopp på drivmedelsstationer eller rastplatser. Med våra snabbladdare kan vi skapa skräddarsydda och unika lösningar utefter behov och önskemål och på så sätt möta det ökade kravet på el som drivmedel.

Vi levererar kompakta, flexibla och kraftfulla snabbladdningslösningar som kan anpassas från 50kW till 400kW. Snabbladdarna är pålitliga och säkra i drift och är, trots sin avancerade teknik, enkel att installera och kräver minimalt underhåll.

Vid snabbladdning använder man en högre elektrisk effekt, ofta mellan 50 kW upp till 400 kW. Genom så kallad likström(DC) kan en snabbladdare föra över energi direkt till batteriet. Detta sättet är snabbare och mer effektivt än att använda växelström(AC).

Snabbladdning via våra snabbladdare för elfordon så som bilar och bussar kommer flertalet viktiga fördelar.

  • Hållbarhet genom snabbladdning.
    Snabbladdning underlättar omställningen till elfordon och mer hållbarare transportlösningar. En större flotta av elfordon bidrar till en bättre miljö och på sikt minskade koldioxidutsläpp.
  • Hög säkerhet.
    Våra snabbladdare är tillverkade med hög säkerhet i åtanke. De har skyddsmekanismer som förhindrar överhettning eller överladdning.
  • Enkla att använda.
    Våra snabbladdare är enkla och intuitiva att använda. Detta gör att både vana förare samt nya elbilsförare enkelt kan starta laddningen.
  • Snabb laddningsprocess.
    Den mest uppenbara fördelen med snabbladdning är att det minskar laddtiden markant. Istället för att behöva vänta i flera timmar kan snabbt ge sig ut på vägarna och fortsätta köra. Detta ger flexibilitet och frihet.

EU har bestämt om en gemensam standard för ladduttag i Europa. Typ2-kontakten är standard för normalladdning (AC-laddning) och att CCS-kontakten är standard för snabbladdning (DC-laddning).

Normalladdning är den laddning som går genom en monterad laddbox, till exempel hemma, men också genom publika destinationsladdare. Laddningen sker med växelström (AC) och elbilens inbyggda ombordladdare omvandlar strömmen till likström (DC) för lagring i batteriet. Vanligtvis är den maximala effekten 11kW vid AC-laddning

Typ 2
Typ 2-kontakten är EU-standard för normalladdning på elbilar.

Elbilen laddas med växelström (AC). Effekten brukar ligga på mellan 7,4 till 11 kW, ibland upp till 22kW.

CCS
CCS står för Combined Charging System och är en utveckling av Typ 2-kontakten. CCS-kontakten är framtagen för snabbladdning och klarar således både växelström (AC) och likström (DC). Typ 2-kontakten passar i den övre delen av uttaget.

Med en CCS-kabel nyttjas den fulla kapaciteten av vad standarden kan leverera. Laddningshastigheten beror på vad bilen klarar att ta emot och hur mycket laddaren kan leverera. Med CCS laddas elbilen med likström (DC) direkt in i batteriet.

CHAdeMO
CHAdeMO är ett snabbladdningssystem utvecklat i Japan. I Europa följer till exempel Nissan Leaf standarden, i övrigt är den dock ovanlig.

Laddkontakter elbil

Tiden det tar att ladda ett fordon med snabbladdning varierar på flertalet olika faktorer så som batterikapacitet och laddstationens effekt. I många fall kan en snabbladdning upp till 80% av batteriet ske på mellan 20 och 40 minuter. Nya modeller laddar snabbare och tekniken utvecklas ständigt för ännu effektivare snabbladdning.

Snabbladdning kan påverka batteriet negativt ifall de används för ofta. Många tillverkare rekommenderar att använda snabbladdning vid vissa behov, och långsammare laddning vid vardaglig användning för en ökad livslängd på batteriet. Ofta används snabbladdning längs med vägarna och då mellan 10-80% SOC.

En snabbladdare för elfordon så som bilar och bussar brukar ha en effekt på 50 kW till 150 kW. Det finns dock kraftfullare laddare med en effekt uppemot 400 kW.

För snabbladdning krävs en CCS2 kontakt.